فرزنددختر یا پسر؟
عرب جاهلى دختر را تحقير مىكرد
«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» (كوثر/ 1) اين كوچكترين سورههاى قرآن است كه با بسم الله 4 آيه بيشتر ندارد وشان نزولى هم دارد و آن اينكه پيغمبر (ص) پسر هم داشت منتهى پسرش كوچولو بود از دنيا رفت به نام ابراهيم كه حدود 5. 1 سالش بود وقتى مردم ديدند پيغمبر (ص) پسر ندارد دختر هم در آن زمان تحقير شده بود دختر را جزء وارث جدى نمىپنداشتند. قرآن مىفرمايد «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيمٌ» (نحل/ 58) وقتى به يكى از مردها مىگفتند خانمت دختر آورد صورتش سياه مىشد «أَ يُمْسِكُهُ عَلى هُونٍام يَدُسُّهُ فِى التُّرابِ» (نحل/ 59) نگهاش دارم يا توى تراب و خاك دفنش كنم مىماند كه با ذلت نگهاش دارد يا توى خاك دفنش كند. اما وقتى آمدند به امام زين العابدين (ع) گفتند خانمت بچه دار شده نپرسيد پسر است يا دختر فرمود سالم است. اگر كسى پسر و دختر نزد او فرق كند اين هم راضى به قضاى خدا نيست مومن واقعى نيست مومن واقعى كسى است كه هرچه خدا بخواهد همان. «يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ» (شورى/ 49) يك حواله «لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً» و يك حواله «لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ».

برنامه درسهايى از قرآن سال 75 تفسيرسورهكوثر 1 2 - عرب جاهلى دختر را تحقير مىكرد ..... ص : 1
طلبه ام و دیگر هیچ...